لیست جاذبه های گردشگری استانبول

لیست جاذبه های گردشگری استانبول

استانبول شهری پر جاذبه و تاریخی است که در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد. استانبول دارای بسیاری از مکان‌های دیدنی و تفریحی است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. استانبول دارای مناظر زیبا و متنوعی است که هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. از دریا و ساحل گرفته تا پارک‌ها و جنگل‌ها، از جزیره‌ها و تپه‌ها گرفته تا باغ‌ها و گلخانه‌ها، همه و همه در استانبول وجود دارند.در این مقاله، قصد داریم چند نمونه از این جاذبه‌ها را معرفی کنیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید و جالب باشد.

 

جزیره‌های پرنس

جزیره‌های پرنس یا آدالار یک گروه از ۹ جزیره در دریای مرمره هستند که از جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شوند. این جزیره‌ها به دلیل آرامش و زیبایی‌شان مورد علاقه بسیاری از گردشگران و محلی‌ها هستند. در این جزیره‌ها، هیچ خودروی موتوری وجود ندارد و تنها وسایل حمل و نقل عمومی، اسب و دوچرخه هستند. شما می‌توانید در این جزیره‌ها از گشت و گذار، دوچرخه سواری، اسب سواری، شنا، قایق سواری، پیک نیک و خوردن غذاهای خوشمزه لذت ببرید.

از میان ۹ جزیره، ۴ جزیره بزرگ‌تر و مهم‌تر هستند که نام‌های آن‌ها بویوک‌آدا (Buyukada)، هیبلی‌آدا (Heybeliada)، بورگاز‌آدا (Burgazada) و کینالی‌آدا (Kinaliada) هستند. برای رفتن به این جزیره‌ها، می‌توانید از اسکله‌های کاباتاش (Kabatas)، کادیکوی (Kadikoy) یا بوستانجی (Bostanci) استفاده کنید و با قایق‌های سریع و ارزان به مقصد برسید.

 

جزیره‌های پرنس

 

تپه‌های چاملیجا و بلگراد

استانبول دارای چندین تپه است که از آن‌ها می‌توانید منظره‌ای فوق‌العاده از شهر و دریا را مشاهده کنید. دو تپه معروف و دیدنی استانبول، تپه‌های چاملیجا (Camlica) و بلگراد (Belgrad) هستند که در بخش آسیایی شهر قرار دارند. تپه چاملیجا ۲۶۸ متر ارتفاع دارد و بالاترین نقطه شهر است. این تپه دارای دو بخش کوچک و بزرگ است که در هر دو بخش، پارک‌ها، چایخانه‌ها، رستوران‌ها و امکانات رفاهی وجود دارد.

از این تپه می‌توانید چشم‌اندازی زیبا از تنگه بسفر، جزیره‌های پرنس، برج‌های رادیویی و ساختمان‌های مدرن استانبول را ببینید. تپه بلگراد ۲۰۰ متر ارتفاع دارد و در نزدیکی جنگل بلگراد واقع شده است. این تپه دارای پارک‌ها، چشمه‌ها، آبشارها، چایخانه‌ها و رستوران‌هایی است که محیطی سبز و آرام را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. از این تپه می‌توانید منظره‌ای خیره‌کننده از جنگل بلگراد، دریای مرمره، جزیره بویوک‌آدا و بخش‌های مختلف شهر را داشته باشید.

 

تپه‌های چاملیجا و بلگراد

 

پارک گولهانه

پارک گولهانه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های استانبول است که در نزدیکی کاخ توپکاپی واقع شده است. این پارک در گذشته باغی خصوصی برای سلطنت عثمانی بوده و در سال ۱۹۱۲ به‌عنوان پارک عمومی باز شده است. این پارک دارای درختان، گل‌ها، چمن‌ها، چشمه‌ها، آبشارها، مجسمه‌ها، موزه‌ها و امکانات رفاهی متنوعی است که محیطی شاد و آرام را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

از میان موزه‌های این پارک، می‌توان به موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام (Museum of the History of Science and Technology in Islam) و موزه اسلامی (Islamic Museum) اشاره کرد. این پارک به‌ویژه در فصل بهار، زمانی که گل‌های رنگین و خوشبوی آن شکفته می‌شوند، بسیار زیبا و دیدنی است.

 

پارک گولهانه

 

مسجد ایاصوفیا

این مسجد یکی از شاهکارهای معماری و هنری جهان است که در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. این مسجد ابتدا به عنوان یک کلیسای ارتدوکس شرقی در قرن چهارم میلادی ساخته شد و به مدت هزار سال مرکز امپراتوری روم شرقی بود. در قرن پانزدهم، پس از فتح استانبول توسط امپراتوری عثمانی، این کلیسا به مسجد تبدیل شد و تزیینات اسلامی به آن اضافه شد.

در سال ۱۹۳۵، آتاتورک، پدر بنیان‌گذار جمهوری ترکیه، این مسجد را به موزه‌ای تاریخی و فرهنگی تبدیل کرد. در سال ۲۰۲۰، دولت ترکیه دوباره این موزه را به مسجد تبدیل کرد و برای عبادت مسلمانان باز کرد. مسجد ایاصوفیا دارای چهار مناره، یک گنبد بزرگ، دیوارهای مرمری، نقاشی‌ها و موزاییک‌های زیبا و تابلوهای کلمات قرآنی است. این مسجد یکی از برجسته‌ترین نمادهای استانبول و ترکیه است و هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند.

 

مسجد ایاصوفیا

 

مسجد آبی

این مسجد که به نام رسمی مسجد سلطان احمد شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و مشهورترین مساجد استانبول و جهان است. این مسجد در قرن هفدهم توسط سلطان احمد اول ساخته شد و به علت تزیین با کاشی‌های آبی رنگ به مسجد آبی معروف شد. این مسجد دارای شش مناره، یک گنبد بزرگ و چندین گنبد کوچکتر، حیاطی وسیع، چراغ‌های زیبا و نمازخانه‌ای باشکوه است. این مسجد در مقابل مسجد ایاصوفیا قرار دارد و یکی از جاذبه‌های اصلی بخش تاریخی استانبول است.

 

مسجد آبی

 

کاخ توپ‌کاپی

این کاخ یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاخ‌های استانبول و ترکیه است که در بخش اروپایی شهر واقع شده است. این کاخ در قرن پانزدهم توسط سلطان محمد دوم ساخته شد و به مدت چهار قرن محل اقامت و حکومت پادشاهان عثمانی بود.در سال ۱۹۲۴، پس از انقلاب ترکیه، این کاخ به موزه‌ای عمومی تبدیل شد. این کاخ دارای چندین بخش مختلف است که هر کدام شامل ساختمان‌ها، حیاط‌ها، آب‌انبارها، کتابخانه‌ها، مساجد، آشپزخانه‌ها، گنجینه‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی است.

در این کاخ می‌توانید برخی از اشیاء تاریخی و هنری مهم را مشاهده کنید، مانند لباس‌ها، سلاح‌ها، ظروف، سکه‌ها، جواهرات، نقشه‌ها، نامه‌ها و حتی موهای پیامبر اسلام. این کاخ یکی از پرطرفدارترین موزه‌های استانبول است و هر ساله میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند.

 

کاخ توپ‌کاپی

 

بازار بزرگ استانبول 

این بازار یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است که در بخش اروپایی استانبول واقع شده است. این بازار در قرن پانزدهم توسط سلطان محمد دوم شروع به ساخت شد و در قرن‌های بعدی گسترش یافت. این بازار دارای بیش از ۴۰۰۰ غرفه و ۶۰ خیابان است که در آن می‌توانید هر نوع کالایی را پیدا کنید، مانند لباس، قالی، چرم، جواهرات، ادویه، سوغات، کتاب و غیره.

این بازار همچنین دارای چندین مسجد، حمام، چایخانه، رستوران و مدرسه است. این بازار یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه‌ی فرهنگ و زندگی محلی استانبول است و هر روز هزاران گردشگر و مشتری را به خود جذب می‌کند.

 

بازار بزرگ استانبول 

 

برج گالاتا

این برج یکی از مشهورترین و بلندترین ساختمان‌های استانبول است که در بخش آسیایی شهر واقع شده است. این برج در قرن چهاردهم توسط جنوی‌ها ساخته شد و به عنوان یک قلعه و چراغ دریایی استفاده می‌شد. در قرن‌های بعدی، این برج چندین بار تعمیر و تغییر شکل داده شد و برای مقاصد مختلفی مانند زندان، مشاهده‌گاه، ایستگاه آتش‌نشانی و رادیو استفاده شد.

در سال ۱۹۶۷، این برج به یک موزه و گردشگری تبدیل شد و یک رستوران و یک کافه در طبقه‌ی بالای آن افتتاح شد. از بالای این برج می‌توانید منظره‌ی فوق‌العاده‌ای از استانبول و تنگه‌ی بسفر را مشاهده کنید. این برج یکی از نمادهای شناخته شده‌ی استانبول است و هر روز بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

 

این مقاله تنها چند نمونه از جاذبه‌های گردشگری استانبول را معرفی کرد. استانبول دارای بسیاری از جاذبه‌های دیگری است که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است، مانند موزه‌ها، پارک‌ها، جزایر، میدان‌ها، پل‌ها و غیره. استانبول یک شهر پر از زیبایی، تاریخ، فرهنگ و زندگی است که برای هر گردشگری جذاب و دلنشین است. امیدوارم این مقاله برای شما مفید و جالب بوده باشد و بتوانید در آینده این شهر را از نزدیک ببینید.