راهنمای سفر به چابهار و جاهای دیدنی آن

چابهار یکی از زیباترین و مهم‌ترین شهرهای جنوبی ایران است که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این شهر تنها بندر اقیانوسی کشور است و دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی است. برای سفر به چابهار می‌توانید از راه هوایی یا زمینی مانند اتوبوس یا ماشین شخصی استفاده کنید. آب و هوای چابهار در طول سال معتدل و بهاری است و بهترین زمان برای بازدید از آن بین ماه‌های آبان تا فروردین است. در این شهر می‌توانید از هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید مختلفی استفاده کنید.

 

 

سفر به چابهار با قطار

سفر به چابهار با قطار یک تجربه جذاب و متفاوت است که می‌توانید از مناظر زیبای راه آهن و طبیعت ایران لذت ببرید. اما باید بدانید که چابهار دارای ایستگاه قطار نیست و برای رسیدن به این شهر باید از تهران به بندرعباس یا زاهدان با قطار بروید و سپس از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به چابهار برسید.

 

سفر به چابهار با ماشین شخصی

اگر از راه زمینی بخواهید بروید، می‌توانید با اتوبوس یا ماشین شخصی از شهرهای مختلف به چابهار برسید. اما باید توجه داشته باشید که این راه زمان‌بر و خسته‌کننده است و باید از جاده‌های کوهستانی و بیابانی عبور کنید. برای مثال، فاصله زمینی تهران تا چابهار حدود ۱۸۰۰ کیلومتر است و با ماشین حدود ۲۰ ساعت زمان می‌برد.اگر می‌خواهید در مسیر سفر به چابهار با ماشین شخصی، از جاذبه‌های گردشگری شهرهایی که عبور می‌کنید دیدن کنید، برایتان خسته کننده نخواهد بود.

 

سفر به چابهار با هواپیما

اگر از راه هوایی بخواهید به چابهار بروید، می‌توانید از فرودگاه‌های مختلف کشور پروازهای مستقیم یا غیرمستقیم به فرودگاه چابهار را رزرو کنید. این فرودگاه در شهرستان کنارک و ۴۰ کیلومتری بندر چابهار قرار گرفته است و می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس به شهر بروید.

اگر قصد سفر به چابهار با هواپیما را دارید ، برای خرید بلیط هواپیما تهران به چابهار از فلایت گیت می توانید با انتخاب تاریخ پرواز و مشاهده برنامه پروازی ایرلاین های مختلف، پرواز خود را رزرو کنید.

 

سفر نوروزی به چابهار

سفر نوروزی به چابهار یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تجربه طبیعت زیبا و متنوع ایران است. چابهار یک بندر گرمسیری در جنوب شرقی کشور است که دارای آب و هوای معتدل و بهاری در هر فصلی است. شما می‌توانید در چابهار از جاذبه‌های گردشگری فراوانی مانند تالاب لیپار، گِل‌فشان، کوه‌های مینیاتوری، موزه و قلعه و مساجد تاریخی و ساحل آرام لذت ببرید. همچنین می‌توانید در جشنواره‌ها و کارناوال‌های نوروزی چابهار شرکت کنید و از برنامه‌های شاد و متنوع آنها استفاده کنید.

برای رفتن به چابهار، راه‌های زیادی وجود دارد. اما برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه، توصیه می‌کنم از راه هوایی استفاده کنید. شما می‌توانید با پروازهای مستقیم یا غیر مستقیم از تهران یا شهرهای دیگر به فرودگاه چابهار بروید. برای رزرو تور چابهار نوروزی، بهتر است حداقل سه هفته قبل از سفر اقدام کنید. قیمت تورهای چابهار بستگی به مدت زمان، نوع هتل، خدمات گردشگری و شرکت برگزار کننده دارد. شما می‌توانید از سایت‌های مختلف مقایسه قیمت کنید و بهترین تور را انتخاب کنید.

برای سفر به چابهار چند روز لازم است

همه‌چیز به برنامه‌ریزی شما بستگی دارد. اگر زمانتان آزاد است و محدودیتی بابت برگشت به مبدأ ندارید،‌ بهتر است برای یک هفته در چابهار بمانید و با آسودگی خاطر از همه دیدنی‌های آن بازدید کنید. در این بندر، مناطق توریستی زیادی وجود دارد که حیف است بدون دیدن آن‌ها به خانه برگردید.

 

سوغاتی‌های چابهار

چابهار دارای صنایع دستی و محصولات محلی متنوعی است که می‌توانید به عنوان سوغاتی برای خود و دوستانتان بخرید. برخی از سوغاتی‌های چابهار عبارتند از:

خرما: چابهار به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرما در کشور شناخته می‌شود و دارای انواع خرماهایی مانند مضافتی، مریمی، زاهدی، پیارم و … است. شما می‌توانید از بازار مرکزی چابهار یا مغازه‌های خرما فروشی خرماهای تازه و خوشمزه را بخرید.

پارچه بلوچی: یکی از صنایع دستی مشهور و زیبای چابهار است که از نخ‌های رنگی و الگوهای سنتی بلوچی تهیه می‌شود. این پارچه‌ها را می‌توانید به صورت لباس، رومیزی، کیف، کوله و … ببینید و بخرید. برای خرید پارچه بلوچی می‌توانید به بازارچه صنایع دستی چابهار یا مغازه‌های پارچه فروشی مراجعه کنید.

زرفشان: یکی از محصولات محلی چابهار است که از گل‌های خشک شده و عطری تهیه می‌شود. این محصول را می‌توانید به عنوان خوشبو کننده محیط یا بخور استفاده کنید. برای خرید زرفشان می‌توانید به بازارچه صنایع دستی چابهار یا مغازه‌های عطر و ادکلن مراجعه کنید.

 

جشنواره‌های چابهار

چابهار دارای جشنواره‌های فرهنگی و مذهبی متعددی است که در طول سال برگزار می‌شوند و نمایانگر آداب و رسوم مردم این منطقه هستند. برخی از جشنواره‌های چابهار عبارتند از:

جشنواره گل و گیاه چابهار: یک جشنواره که هر سال در اوایل بهار برگزار می‌شود و در آن می‌توانید از گل‌ها و گیاهان مختلفی که در چابهار رشد می‌کنند دیدن کنید. این جشنواره در پارک ملت چابهار برگزار می‌شود و دارای بخش‌های مختلفی مانند نمایشگاه گل و گیاه، آموزش کاشت و نگهداری گل‌ها، مسابقات گل‌آرایی و … است.

جشنواره میراث فرهنگی بلوچی: یک جشنواره که هر سال در اواخر آذر برگزار می‌شود و در آن می‌توانید از فرهنگ و هنر بلوچی آشنا شوید. این جشنواره در مجموعه فرهنگی ورزشی شهید بهشتی چابهار برگزار می‌شود و دارای بخش‌های مختلفی مانند نمایشگاه صنایع دستی، اجرای موسیقی و رقص بلوچی، بازی‌های محلی و … است.

جشنواره نوروزی چابهار: یک جشنواره که هر سال در ایام نوروز برگزار می‌شود و در آن می‌توانید از شادی و نشاط مردم چابهار در پذیرایی از سال نو شاهد باشید. این جشنواره در مکان‌های مختلف شهر برگزار می‌شود و دارای برنامه‌های متنوعی مانند اجرای موسیقی و رقص، بازارچه نوروزی، مسابقات ورزشی و … است.

 

لباس مناسب برای سفر به چابهار

برای سفر به چابهار، باید لباس‌هایی را انتخاب کنید که با آب و هوای معتدل و بهاری این شهر سازگار باشند. چابهار یک شهر ساحلی است و در فصول گرم سال، رطوبت هوا بالا می‌رود. بنابراین، لباس‌های سبک، نخی و رنگین را ترجیح دهید. همچنین، کلاه، عینک و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی چابهار، کفش‌های راحت و محکم را همراه داشته باشید. اگر قصد شنا و تفریح در ساحل را دارید، لباس و عینک شنا، حوله و کیف ضدآب را نیز بردارید.

 

جاهای دیدنی چابهار

بیابان درک: ساحل درک، یکی از عجیب ترین و در عین حال شگفت انگیز ترین نقاط ایران و حتی جهان است که دریا و کویر با هم ملاقات می کنند در آن می‌توانید از سواری بر شتر، اتومبیل رانی، پاراگلایدر و تماشای غروب خورشید لذت ببرید. روستا درک، در واقع بین چابهار و بندرعباس، قرار گرفته؛ و حدود 135 کیلومتر با چابهار فاصله دارد.

 

جنگل حرای تیس: یک جنگل مرطوب و سرسبز که در آن انواع گیاهان و حیوانات و پرندگان را می‌توانید مشاهده کنید.از جنگل حرا به‌عنوان زیباترین جاذبه گردشگری چابهار یاد شده است. جنگل حرا تیس چابهار در استان سیستان و بلوچستان، و در ۱۲۰ کیلومتری شهر چابهار، در نزدیکی خلیج گواتر چابهار قرار گرفته است. جایی در نزدیکی نقطه مرزی ایران و پاکستان که شما را با مردم بلوچ این منطقه هم آشنا می‌کند.

 

قلعه تیس: یک قلعه تاریخی که در دوران ساسانیان ساخته شده است و شاهد جنگ‌ها و تاریخ ایران است.قلعه تیس که با نام قلعه پرتغالی‌ها نیز شناخته می‌شود، با قدمت بیش از دو هزار سال، از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود و در دهانه خلیج چابهار و بر فراز تپه‌ای مشرف به جاده چابهار-تیس جای گرفته است.

 

ساحل صخره‌ای چابهار: یک ساحل زیبا و خاص که دارای صخره‌های عجیب و غریبی است که با امواج دریا شکل‌گیری کرده‌اند. این ساحل در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق چابهار واقع شده است و می‌توانید از منظره‌های دیدنی و آرامش‌بخش آن لذت ببرید.این ساحل زیبا با توجه به قرار گرفتن در حاشیه دریای عمان، جلوه بی‌نظیری از رقص امواج را بدلیل برخورد موج‌های خروشان و سهمگین چندین متری، با دیواره صخره‌ها به نمایش می‌گذارد. ارتفاع این امواج در فصل وزش بادهای موسمی گاهی به ۱۵ متر هم می‌رسد.

 

تالاب لیپار چابهار: تالاب لیپار چابهار در منطقه بکر و زیبای استان سیستان بلوچستان، یعنی مسیر چابهار به خلیج گواتر قرار دارد. این مسیر که توسط کوه‌ها و صخره‌های زیبا و هیجان انگیزی احاطه شده، به محل تلاقی رودخانه و دریا که همان تالاب لیپار باشد منتهی می‌شود. یک تالاب شگفت‌انگیز که به دلیل وجود ریزجاندارانی به نام آرتمیا، رنگ آب آن صورتی است. این تالاب در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق چابهار و نزدیک به روستای رمین قرار دارد و می‌توانید از تفاوت رنگ آب آن با دریا شگفت‌زده شوید.

 

کوه‌های مریخی چابهار: یک منطقه کویری که دارای کوه‌هایی با رنگ‌ها و شکل‌های متنوع و عجیب است که شبیه به سیاره مریخ هستند. این کوه‌ها در فاصله ۴۰ کیلومتری شرق چابهار و در مسیر جاده چابهار-گواتر قرار دارند و می‌توانید از مناظر فوق‌العاده و خارق‌العاده آن‌ها عکس‌برداری کنید.در فاصله‌ ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از چابهار می‌توان کوه‌های مریخی را پیدا کرد که تا کیلومترها امتداد دارند. در میان این کوه‌ها دریاچه‌ لیپار وجود دارد. ترکیب این کوه‌ها با دریاچه‌ لیپار چشم‌اندازی را پدید آورده است که نمی‌توان به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. هر ساله همایشی به‌عنوان مریخ نوردی در چابهار برگزار می‌شود که طی آن علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت پیاده مسیری مشخص از ساحل دریای عمان و کوه‌های مینیاتوری را طی کنند و از تماشای مناظر بی‌بدیل منطقه لذت ببرند.

 

اسکله بریس:یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین سواحل صخره‌ای ایران ساحل و اسکله بریس چابهار است که از صخره‌های مرجانی تشکیل شده است و از سواحل زیبای چابهار است. از بالای صخره‌های اسکله بریس می‌توان چشم‌انداز زیبایی از دریا با کشتی‌ها و قایق‌هایی که در حال رفت‌وآمد هستند را تماشا کرد. صخره‌های مرجانی اسکله بریس در سال‌های پیش بزرگ‌تر و گسترده‌تر بوده است. اما در سال‌های کنونی با توجه به رفت‌وآمد بیشتری که در این منطقه انجام شده، صخره‌ها دچار ریزش شده و کوچک‌تر از پیش شده‌اند. یکی از زیباترین منظره‌هایی که در این منطقه می‌توان دید، پرواز مرغ‌های دریایی است که برفراز لنج‌ها و صخره‌ها حس‌وحال دریا و اقیانوس را یادآوری می‌کنند.

 

 

اقامت در چابهار

در چابهار می‌توانید از انواع اقامتگاه‌های مختلفی مانند هتل، مهمانسرا، ویلا، بوم‌گردی و خانه‌های اجاره‌ای استفاده کنید. اما باید در نظر داشته باشید که به دلیل توریستی بودن این شهر، در فصول پرطرفدار، قیمت‌ها ممکن است بالا باشد و باید از قبل رزرو کنید. برخی از اقامتگاه‌های چابهار عبارتند از:

هتل لیپار: یک هتل چهار ستاره که در نزدیکی بندرگاه واقع شده است و دارای امکانات رفاهی مانند استخر، سونا، جکوزی، رستوران و کافی‌شاپ است.

هتل چابهار: یک هتل سه ستاره که در مرکز شهر قرار دارد و دارای اتاق‌های مجهز و تمیز است. این هتل نزدیک به جاذبه‌های تاریخی مانند قلعه تیس و مسجد میر محمد است.

ویلاهای دریایی: در چابهار می‌توانید از ویلاهایی که در نزدیکی ساحل واقع شده‌اند و دارای چشم‌انداز زیبایی از دریا هستند، استفاده کنید. این ویلاها معمولا دارای امکانات کاملی مانند آشپزخانه، حمام، تلویزیون و اینترنت هستند و مناسب برای خانواده‌ها و گروه‌های بزرگ است.

بوم‌گردی‌ها: اگر دوست دارید با فرهنگ و آداب و رسوم مردم چابهار آشنا شوید و از غذاهای محلی آن‌ها بچشید، می‌توانید از بوم‌گردی‌هایی که در روستاهای نزدیک به شهر وجود دارند، استفاده کنید. این بوم‌گردی‌ها معمولا در خانه‌های سنتی و با میزبانی محلی‌ها انجام می‌شوند و شما را با طبیعت و زندگی روستایی چابهار آشنا می‌کنند.

 

غذاهای محلی چابهار

چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی و فرهنگی خاصی که دارد، دارای غذاهای متنوع و متفاوتی است که می‌توانید در رستوران‌ها و غذاخوری‌های مختلف آن بچشید. برخی از غذاهای محلی چابهار عبارتند از:

بت ماش: یکی از دلپذیرترین غذاهای محلی چابهار است که بیشتر برای روزهای خنک سال و در فصل‌های پربارش زمستان و بهار با استفاده از بهترین سبزیجات معطر و تازه منطقه روزهای پایانی اسفندماه و روزهای اول بهار طبخ می‌شود. برنج و ماش در کنار سبزیجات تازه از عناصر اصلی برای پخت بت ماش یکی از بی‌نظیرترین و فوق‌العاده‌ترین غذاهای محلی چابهار هستند. لازم به ذکر است که روش پخت این غذا، به دمپختک شباهت زیادی داشته و انواع ترشی در کنارش سرو شده و در رستوران‌های چابهار، به عنوان یکی از بهترین غذاهای محلی چابهار شناخته شده است.

 

تخلان: تخلان، یکی از غذاهای محلی چابهار که با گندم و دنبه گوسفند برای زنان تازه زایمان کرده طبخ می‌شود تا با طبع گرمی که دارد، به مادران قوت و انرژی برای شیردهی به نوزادان را برگرداند. برای طبخ این غذا، گندم نیمه‌زرد از پیش جوشانده‌شده را خشک کرده، سپس کوبیده و بعد از اینکه دانه‌های گندم از آن‌ها جدا شد، آن را روی حرارت کم قرار داده تا با درجه کم پخته و دنبه به خورد گندم برود. تخلان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار بیشتر در روزهای سرد و زمستانی با ارزش غذایی بالا در بیشتر رستوران‌های محلی و کوچک چابهار طبخ می‌شود.

 

تباهگ: تباهگ یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار، به شیوه قدیمی و روش نمک‌سود کردن گوشت در آب و نمک پخته می‌شود و آن را با برنج سرو می‌کنند. برای طبخ این این مورد از غذاهای محلی چابهار، گوشت‌ها ورقه ورقه بریده و سپس نمک‌ و دانه‌های انار خشک‌شده که از قبل پودرشده را روی گوشت ریخته و آن را روی طناب قرار داده و جهت جلوگیری از گردوغبار، حشره و… با پارچه‌ای ظریف پوشانده می‌شود.

 

کراهی میگو: کراهی‌ میگو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار است که در رستوران‌های این شهر بسیار مورد علاقه گردشگران و بازدیدکنندگان است. برای پخت این غذای بسیار آسان که بیشتر در میهمانی‌های کوچک سرو می‌شود، ابتدا میگو با پیاز تفت داده شده و بعد از افزودن گشنیز و ادویه‌های مخصوص دم کشیده می‌شود.

 

ماهی: چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی، دارای ماهی‌های تازه و خوشمزه‌ای است که می‌توانید در رستوران‌های ساحلی آن بخورید.